dijous, 12 d’abril del 2018

L'ESTUDI DEL MERCAT

Quan parlem d'estudis de mercat estem parlant d'una recerca en tota regla, en alguns casos amb veritables connotacions que els fa tenir certa similitud amb el periodisme de recerca.Amb l'estudi de mercat es tracta d'esbrinar quin és la resposta del mercat davant un ben o servei.

Realment necessite un estudi de mercat?

Ja siga per conéixer la grandària del teu mercat, si el teu ben o servei s'adapta a les necessitats reals del client, els punts de millora d'un producte abans de llançar-ho o qualsevol altra decisió estratègica, la recerca t'ajudarà a minimitzar els riscos.



Investiga amb fonament



Si parlem d'estudi de mercat, significa que ens referim a seguir una metodologia que permeta obtenir resultats vàlids per prendre decisions. No serveix amb demanar opinió a un grup d'amics i coneguts. Tampoc n'hi ha prou amb mirar en Google per fer una petita aproximació al que fa la competència. Parlem que realitzes la teua pròpia recerca seguint una metodologia la més propera possible a la qual utilitzen els professionals. 

"Es tracta de prendre decisions minimitzant una mica el risc. I en aquest sentit, el disseny i el treball de camp són claus perquè els resultats siguen de qualitat".



Les fases que haurem de seguir per analitzar els clients potencials de la nostra empresa en una zona determinada són:

  • Identificar els possibles segments de població
  • Qui són i seran els clients potencials? Descriu les característiques o variables de segmentació dels clients als quals va dirigit el negoci (sexe, edat, estat civil, grandària de la família, socials, formatives, culturals, laborals i econòmiques, hàbitat urbà, climatològic, ocupació, aficions...).
  • Elements en els quals els clients basen les seues decisions de compra (preu, qualitat, distribució, servei, etc.).
  • Les zones geogràfiques més interessants per vendre els futurs productes.
  • Grandària de la demanda (quota de mercat) i creixement demogràfic.
  • Què es podrà aconseguir en els pròxims cinc anys.
  • Comportament o hàbits de compra del consumidor (què, qui, per què, com, quan compra?)
  • Grau de satisfacció que els clients estan obtenint actualment. Cal tenir en compte que les expectatives dels clients són cada dia més àmplies, ja que van molt més enllà del simple producte, exigint un conjunt de serveis addicionals.
  • Dissenyeu l'enquesta (Font primària); fem fotocòpies, la passeu al nombre més gros de persones possible i analitzem els resultats.



Què s'ha de conéixer de la competència?



  • Característiques dels béns o serveis que ofereix la competència, els seus preus, la seua qualitat, l'eficàcia de la seua distribució, la seua quota de mercat, les seues polítiques comercials i tota informació que pugues obtenir.
  • Dins de l'anàlisi de la competència actualment és necessari tenir en compte la globalització de l'economia, l'avanç de les telecomunicacions, el comerç electrònic, etc.
  • Fer un llistat complet dels possibles competidors (empreses o institucions) que hi ha en l'entorn que ens hem marcat (ubicació, instal·lacions, estat econòmic, relació que tenen amb els seus clients, preus, política de descomptes, etc.).
Hauran d'estar catalogats si es tracta de competència directa (ofereix el mateix tipus de servei i dirigit al mateix segment que nosaltres); indirecta (els serveis són semblats i dirigits a un públic similar); Complementària (van dirigits al mateix públic, però ofereixen serveis compatibles)
  • Avantatges i inconvenients que tenen els nostres productes enfront dels de la competència.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

L'ECONOMIA DEL BÉ COMÚ

No sé si heu sentit parlar de l'economia del ben comú i les empreses que treballen amb aquesta filosofia. Alguns dels punts pels quals...